تحلیل کتاب گاو بنفش از ست گادین

 

کتاب ست گادین را در طی یک هفته تمام کردم

قلم نویسنده برای من در انتخاب کتاب بسیار موثر است

ست گادین را که میخوانی خیالت از بابت کلماتی که پشت هم می آورد حسابی راحت است و حتی اگر مثال ها طولانی شود میدانی در پس مثال ها با یک پاراگراف کلیدی غافلگیر خواهی شد

من ست گادین را زیاد نمیشناسم و این اولین اثری است از او که در زمینه موفقیت وبازاریابی به مطالعه اش پرداختم ولی قلم روان و استدلال هایش کافی است که به خواندن کتاب قبایل و شیب از همین نویسنده تشویق شوم .

شروع کتاب با اصطلاحاتی همراه با تعاریف جزیی ازآن ها آغاز میشود :

گاو بنفش

عطسه کنندگان

ایده های ویروسی

تفکر اوتاکویی

بازاریابی اجازه ای

در ابتدای کتاب نویسنده با بررسی پنج پی بازاریابی و توضیحات در این مورد به بررسی مهم ترین پی بازاریابی یعنی همان گاو بنفش میرسد

این روزها که شاهد تغییرات تکنولوژی و به تبع آن تغییر سلایق زندگی بشر در جوامع هستیم قدرت تنوع طلبی بسیار چشم گیر تر از گذشته ها شده و بازار امروز بر خلاف بازاریابی های گذشته که بحث فروش را به بازار یاب متوسل میکردند و در تبلیغاتشان از رسانه ها بهره میبردند امروز به دنبال ارهئه کالا و خدماتی است که بتواند در نظر مخاطب برجسته باشد .

بازاریابی امروز به دنبال تنوع طلبی جوامع بشری به دنبال خلق ایده هایی با برچسب برجسته بودن است

یک تولید کننده کالا و خدمات برای پیدا کردن جایگاه اصلی خود در بازاری که هر کالایی به اندازه کافی در دسترس مشتریان هست باید بتواند محصولی متفاوت خلق کند.

برای رونق کسب و کار و خلق حذابیت در بین مشتریان لازم است تمامی کارکنان سازمان به خلق گاو بنفش در محصولاتشان معتقد باشند.

ست گادین در این کتاب مشتریان شما را در چهار گروه مجزا قرار میدهد

گروه اول را نوجویان قلمداد میکند عده ای اندک در بازار که به کالای جدید وارد شده در بازار نیازی ندارند تنها مخطاب کالاهای جدید  هستند درست است که تعدادشان در بازار کاری شما ممکن است کم باشد اما این گروه همان عده ای هستند که گاو بنفش شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی میکنند

گروه دوم پذیرش کنندگان اولیه همان کسانی در بازار واقعا محصولات شما را میخواهند و از آن ها بهره مند میشوند

گروه سوم اکثریت ابتدا و انتها که گروه عظیمی از مخاطبان شما را شکیل میدهند و از طریق معرفی دوستان به سمت گاو بنفش شما می آیند اما نکته ای که برای آنها متصور است این موضوع است که این گروه به راحتی شما را نادیده میگیرند

گروه چهارم دیر پذیران که این گروه اغلب از بازار عقب هستند زمانی که شما به دنبال سی دی هستید آنها در پی خرید کاست هستند

ست گادین پیشنهاد میکند برای رواج گاو بنفش در بین اکثریت ابتدا و انتها سرمایه گذاری را در دو گروه نوجویان و پذیرش کنندگان اولیه بگذارید.

ست گادین معتقد است این روزها در بازار گاو بنفش شما نباید برای همه مخاطبی قابل پذیرش باشد چون در این صورت محصول برای هیچ کس میشود

در این بازار باید با خودتان رقابت کنید و محصولی تولید کنید که شاید چندان اهمیتی ندارد اما جذاب است و

مشکل گاو بنفش از نگاه ست گادین در واقع مشکل ترس است .در بازار هر کسی به دنبال خلق گاو بنفش نمی رود زیرا مردم بسیار ترسو هستند و شما در صورت خاص بودن میتوانید محصولی خاص را برای افرادی خاص تولید کنید

در بازار های امروزی که شرکت ها با خرج هنگفت بودجه ها و تولید محصولات کسل کننده و تکراری دست خود را در برداشت سود از فروش محصولات بسته اند میتوان به این نکتهبا نگاهی عمیق تر توجه کرد که در در بازار کسل کننده بودن و متناسب بودن با معیارهای بازار می تواند منجر به شکست شود و شما باید برای پیشرفت در بازار فعلی دست به کار خلق گاو بنفش شوید

ست گادین در این کتاب راه حلی را برای خلق گاو بنفش در بازار ارائه نمیکند چون معتقد است این گاو بنفش ممکن است در بازار شما جواب ندهد و شما در ارایه اش منجر به شکست شوید اما معتقد است در امان بودن خطرناک تر از شکست خوردن در این بازار است که سالهاست تبلیغات تلویزیونی و بازاریابی به شکل قبلی رو به افول رفته است

زمانی که در ارایه گاو بنفش شکست خوردید میتوانی با محاسبه کردن این مشکل را رفع کنید و محاسبه کردن یعنی پذیرش این مطلب که موضوعی اشتباه شده است و باید آن را اصلاح کنیم.

به یک گروه کوچک بیاندیشید و یک بازار کوچک متصور بیندیشید کالایی را طراحی کنید که با برجستگی اش به طور کامل بازار را پوشش می دهد و از گروه بزرگ دور شوید.

در حیطه خود رقبایی پیدا کنید و علت شناخته شدنشان را بیابید و شما از رقبا بهتر عمل کنید.

اینها خلاصه ی مختصری از برداشتهای من از مطالعه کتاب گاو بنفش نوشته ست گادین بود.

پیشنهاد میکنم اگر در کسب و کار خودتان به مشکل برخوردید و بازار کسبتان مملو از رقبایی قدر و با محصولاتی متنوع است از مطالعه کتاب غافل نشوید.

پی نوشت :کتابهای خوب مطالعه کنید و آن را به دوستان خود قرض دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع

ارتباط با ما

برای دریافت خبرنامه، ایمیل خود را ارسال کنید


© 2003-2021
طراحی و پشتیبانی: سعید قائدی با همزه